خب امروز اومدیم قسمت دوم از مقاله آموزش رایگان تندخوانی رو ارائه بدیم. اگه هنوز قسمت اول رو نخوندی پیشنهاد میکنم بهش سربزنی بعد بیای قسمت دوم رو شروع کنی. اگه خوندی که دیگه میدونی تا الان با دو تکنیک آشنا شدیم اسکن کردن و استفاده از اشاره‌گر پس بریم ادامه آموزش رو داشته باشیم.

3- خواندن تکه‌های کلمات

با شناسایی کلمات کلیدی سریعتر بخونید

تعداد توقف و تثبیت چشم در هر خط را به حداقل برسانید. در حالت ایده آل با چشمان خود بخوانید در وسط خط متمرکز شده و به درک متن بپردازید. به این صورت که عادت نگاه کردن به تمام کلمات و حروف را کنار گذاشته، برخی کلمات و حروف نقش حضور یا عدم حضورشان در درک مطلب نقش حیاتی ندارند پس وقت خود را با آنها تلف نکنید. هدف این است که کلمه به کلمه نخوانیم بلکه متن را به تکه‌های خواندنی و سپس بلوک به بلوک تقسیم کنیم، با مشاهده حروف ابتدایی کلمات و شناسایی آن کلمه، به کلمه بعدی مراجعه نماییم.

4- زمزمه کردن و عادت های بد مطالعه را متوقف کنید

عادت‌هایی که نیاز به صرف زمان بیشتری حین مطالعه برای شما دارند رو کنار بگذارید. مثلاً: خواندن کلمه به کلمه یا با صدای بلند، خواندن با دهان خود، یا شنیدن کلمات در سر خود. چرا که اغلب این عادات برای اجرا، سرعت شما را برای خواندن کلمات کم میکند. برای کنار گذاشتن این عادات باید با سرعت از کلمات بگذرید، ممکنه در ابتدای این کار حس خوبی نداشته باشید، اما به مرور موجب افزایش سرعت مطالعتون میشه.

عادات مطالعه

خب دلیلش چیه؟!

دلیلی که برای این حس ناخوشایند میشه گفت، اینکه فکر میکنیم با به زبون نیاوردن کلمات آن‌ها را از دست خواهیم داد. در جواب باید گفت واقعیت عکس اینو میگه، چرا که داشتن دو مرحله دیدن و پردازش کردن به جای سه مرحله دیدن، پردازش و قرائت کردن هم زمان کمتری میگیره، هم تمرکز بهتری به مغزمون میده، سرعت بیشتر در کنار درک بهتر. به این ترتیب فرآیند یادگیری بهینه‌تر شده و شما مدام از دیدن و رمزگذاری بصری کلمات برای درک مستقیم آنها در سطح معنایی آنها. از اونجا که تو خوندن این عادات رو داریم، ترک عادت برامون سخت هستش، خب راهکار هم داره این قضیه.

سه کاری که برای کنار گذاشتن عادت زمزمه کردن میشه استفاده کرد:

  1. زمزمه کردن یک دنباله اعداد(1، 2 ، 3) یا زمزمه کردن عبارت خاصی حواس خود را پرت کنی یا جویدن آدامس یا خوردنی‌های دیگر یا چسبوندن زبان 5-تمرکزسقف دهان.
  2. مغز خود را مجبور کنید که کلمات بعدی را به جای هجی کردن، تجسم کند. تنها به کلمات نگاه کنید، نخونیدش بزارید چشمتون به کلمات بیفته و ادامه بدید. مغز شما هنوز هم آنها را می‌پذیره و اطلاعات اونارو پردازش میکند، حتی اگه برای خواندن آگاهانه وقت نگذارید و صبر نکنید که مغز آن مطلب را درک کند.
  3. یک راهکار هم گوش دادن موسیقی آرام است که حواس مغز رو از خوندن پرت می کنه.

5-تمرکز

مورد دیگر این است که باید حواس مغز بر روی متن و کلمه متمرکز باشد، که با استفاده از انگشت یا خودکار میتوان متن مورد نظر را دنبال کرد. حتی اگر تونستید بخش‌های دیگر متن را بپوشانید تا تمرکزتان بیشتر شود. حرکت چشم را باید به حداقل برسانیم- اینکار را می‌توان با ثابت کردن چشم به مرکز هر خط و تلاش برای خواندن کلمات آن خط انجام داد، با این کار توانایی مغز را برای پردازش اطلاعات بصری بیشتر میکنیم. یکی از عادات هنگام مطالعه که اکثر ما با آن آشنا هستیم، پسروی یا بازگشت(Regression) است.

پسروی چیست؟

یعنی چه؟ رگرسیون در مطالعه زمانی رخ می‌دهد که پس از مطالعه یک پاراگراف برای فهم بهتر دوباره به ابتدای متن پاراگراف رفته و متن را مرور می‌کنیم. اکثر مردم عادت دارند که با پایان پاراگراف، به ابتدای جمله برمیگردند تا مطمئن شوند که آن را کاملا درک کرده‌اند، اغلب افراد هنگام انجام این عادت متوجه آن نمی‌شوند. با ترک این عادت ممکن است در ابتدا درک شما از مطلب کاهش یابد اما زمانی که مغز با شرایط جدید روبرو میشود، مجدد پیشرفت میکند.

تمرکز در خواندن

راهکار!

یه راه چاره برای جلوگیری از پرش به عقب، میتوان از همان اشاره‌گر استفاده کرد. حالا راهکار ما واسه معضل چیه؟ در مطالعه از خودتون سوال بپرسید، این متنی که دارم میخونم میخواد به من چی برسونه؟ موضوعش چیه؟ واسه کیه؟ من چی باید بفهمم؟ و امثال این سوالات، وقتی چنین ذهنیتی در خودتون میسازید مغزتون در هنگام مطالعه به دنبال جواب سوالاش میگرده، حالا خوبیه این داستان چیه؟ مثل این میمونه خبر داری که بارون میخواد بیاد تو هم به آب نیاز داری. میری در مسیر حرکت آب رود خونه چند تا آبگیر میسازی تا آب بارون توش ذخیره شه، اینجاست که اون مطلبی که خوندی رو میتونی ذخیره کنی. که شباهت زیادی با نقشه ذهنی داره که در جای خودش بهش میپردازیم.

خب بچه‌ها چندتا نکته مونده تا مقاله رو تکمیل کنیم که میمونه واسه قسمت سوم. امیدوارم که بتونین از این نکات استفاده کافی رو ببرین اگه خوشتون اومد مارو به دوستانتون معرفی کنید زکات علم نشر اونه. همچنین منتظر نظرات و پیشنهادات شما درباره محتوای تولیدی هستیم.

/منبع

admin

ادمین محکینو

https://mahakino.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *