خیلی‌هامون تو دوران مدرسه یا دانشگاه که مجبور بودیم واسه درس خوندن و قبول شدن ساعتای زیادی رو صرف مطالعه کتاب اون درس کنیم، یا خیلی از شمایی که این متنو میخونی و احتمالا واسه کنکورت یا امتحانای نهایی مضطربی که کی میتونم این حجم از کتابارو با اون همه مطالب بخونم بعد برسم مرورش کنم. حقیقتش خودمم گاهاً خیلی دوست داشتم مثل فیلمای علمی- تخیلی مثل ماتریکس میتونستم درسامو دانلود میکردمو از طریق کامپیوتر تو مغزم آپلود میکردم، رویای قشنگیه. نه؟ اما امروز قرار نیست به تخیلاتمون رجوع کنیم.

در حال حاضر هستند کسائی که نه دقیقا مثل ماتریکس اما به این قدرت و توانایی رسیدن که در زمان کمی مطالب زیادی رو فرا بگیرند. خب قدمت این مسئله به دهه 60 میلادی برمیگرده، زمانی که “اولین وود”،معلم و پژوهشگر به این فکر میکند که چرا بعضی افراد از بعضی دیگر سریع‌تر مطالعه میکنند. او برای رسیدن به پاسخش از خودش شروع کرد تا سرعت خواندن خود را افزایش دهد. به هر حال علم امروزه از اهمیت خاصی برخودار است. چرا؟

در دنیایی امروز با انفجار اطلاعات و دسترسی بالا به امکانات ارتباطی سریع، دیگر با روش‌های سنتی نمیتوان به یادگیری مطالب و دسترسی به علوم مختلف پیدا کرد. از طرفی انسان با محدودیت زمانی طرف است، به طوری که میتوان گفت که هر انسان از مقدار فرصت یکسان و محدودی برخوردار است، تفاوت آنجا نمایان میشود که انسان از زمان خود چگونه استفاده می‌کند. یکی از راهکارها برای بالابردن بهره‌وری از زمان، مهارت تندخوانی است. مهارت تندخوانی که در محافل دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته، به دنبال بالابردن حجم مطالب خوانده شده در یک زمان برابر در عین حال بالا بردن کیفیت درک مطلب می‌باشد.

کسانی که مهارت تندخوانی را در خود تقویت می‌کنند، می‌توانند سه برابر سریعتر از یک خواننده معمولی که حدود 200 تا 250 کلمه در دقیقه می‌خواند، سریعتر باشند. از مزایای تندخوانی این است که مغز انسان را برای عملکرد بهتر و سریعتر به چالش می کشد. با تندخوانی مغز شما برای جذب سریعتر اطلاعات آموزش داده می‌شود. مزایای دیگری از جمله گسترش دانش عمومی و تخصصی نیز وجود دارد. بهبود مهارت‌های حل مسئله، بهبود اعتماد به نفس یا تمرکز بهتر. یک فرد تندخوان توانایی مطالعه 500 تا 600 کلمه در دقیقه را داراست در صورتی که درک مطلب آن نیز قریب به 70% میباشد.

در یک فرد عادی اولین قدم در خواندن این است که چشم ها به یک کلمه نگاه کنند. این تثبیت در هر کلمه حدود 25/0 ثانیه طول می کشد. برای حرکت به کلمه بعدی هم حدود 1/0 ثانیه طول میکشد. معمولا بعد 4 تا 5 کلمه که به طور هم زمان به مغز وارد میشود مغز دوباره کل کلمات رو مرور میکنه تا معنی اونارو پردازش کنه که حدود نیم ثانیه طول میکشه.

از مزیت های تندخوانی که ثابت شده، تقویت حافظه است، یعنی برخلاف تصور غالب مردم، با بالا رفتن سرعت مطالعه نه تنها کیفیت یادگیری کم نمیشود، بلکه به مرور درک مطلب ما از متن به مراتب و شکل شگفت انگیزی بیشتر خواهد شد.

خب هدف ما در این مقاله، کمک به شما برای تقویت این مهارت می‌باشد.

چگونه سریعتر بخوانیم- پله اول

برخی از افراد به اشتباه بر این باورند که تندخوانی برای یادگیری غیرممکن است یا از طرفی دیگر عده‌ای محکم استدلال می‌کنند که تندخوانی عوارضی دارد یعنی تندخوانی هم درک و هم لذت بردن از متن را کم می‌کند. این دو دیدگاه نمی‌توانند یک چیز را در نظر بگیرند و آن این است که تندخوانی یک عادت علمی است که برای رسیدن به آن نیاز به تمرین کردن دارد.

برای تندخوانی نیاز به تنظیم مجدد قواعد عملکردی مغز در هنگام مطالعه است. حذف کردن قوانین خواندن کلاس اولی مانند خواندن با صدای بلند یا کلمه به کلمه.

چند تکنیک برای تقویت تندخوانی

1- اسکن و اسکن

هر آنچه که قصد خواندن آن را دارید، سعی کنید مطالب خود را پیش نمایش کنید و قبل از اینکه به طور کامل متن را مرور کنید. این تکنیک به شما ایده می‌دهد که کدام بخش از متن را می‌توانید به طور کامل نادیده بگیرید و به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مهم را شناسایی کنید. خواندن همه چیز فایده ندارد. تصویر سازی ذهنی، مطالعه با تمرکز بر روی متن.

می‌توانید تیترها، نام‌ها، اعداد، جداول، نمودارها، تصاویر، گزیده‌ها، محتوا را اسکن کنید. از روی صفحه نگاه گذرا داشته باشید تا اولین احساس از مطلب را بدست آورید. در کتاب‌های غیر داستانی خوانی3 تا 5 جمله اول هر بخش به شما یک نمای کلی سریع از بیشتر آنرا می‌دهد. ایده‌ها و حقایق مهم را به یاد داشته باشید(یک خواننده خوب از قبل می‌داند که چه چیزی در پیش است.) با این سوال که از یک متن یا کتاب خاص چه انتظاری دارید، هدف مطالعه خود را تعیین کنید. یا شناخت نویسنده یا دانستن فصل‌ها، حتی برای اطلاعات خاص سرک بکشید و از آن بگذرید.

2- استفاده از اشاره‌گر

یکی دیگر از تکنیک های ساده استفاده از انگشت اشاره یا خودکار به عنوان ابزاری برای هدایت و حرکت چشمان خود در امتداد متن است. یکی از آن نکاتی که در دوران مدرسه می‌دانستیم و از آن استفاده می‌کردیم. برای اجرای این تکنیک باید به اینصورت عمل نماییم که هنگام مطالعه به جای حرکت آرام در امتداد خطوط، در هر خط دو پرش اعمال کنید. به این ترتیب ساختار کلمات هر خط را سریع تر پیمایش می کنید. به این ترتیب شما میتوانید درک مطلب هم داشته باشید.

تا الان دو مورد از روشهای تقویت تندخوانی رو بهتون گفتم. ادامه موضوع بمونه واسه قسمت بعد.

خوشحال میشم، نظرات و پیشنهاداتون رو ببینم.

admin

ادمین محکینو

https://mahakino.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *