سلام دوستان، به مقاله امروزمون خوش اومدید در ادامه مجموعه مهارت‌های مطالعه اومدیم به مقوله زمان و مهارت مدیریت زمان بپردازیم. حتما با ماهیت زمان آشنایی دارید اینکه چهارمین بعد جهان ماست و کاملا نسبی یعنی در حضور میدان‌های گرانشی یا در سرعت‌های مختلف کاملا متفاوت عمل میکند. اما این مقوله بیشتر برای فواصل دور و در نزدیکی اجرام سنگین و سرعت‌های بالا ملموس میشود. برای ما انسان‌ها که همه‌ی 8 میلیارد نفرمون روی زمین هستیم “غیر از اون چند نفر توی ایستگاه فضایی” زمان یک عامل ثابت و یکسانی هستش.

برای همه ما به یک مقدار زمان وجود دارد(24 ساعت در شبانه‌روز). اما با این حال نحوه استفاده هر شخص از این زمان متفاوت می‌باشد.یادگیری مدیریت موثر زمان یک مهارت مهم زندگی است. در ادامه ما در مقاله زمانی برای مطالعه، روش‌های به حداقل رساندن حواس‌پرتی‌ها و اجتناب از اهمال‌کاری که مقدمه‌ای بر مهارت‌های کلی مدیریت زمان است را به شما یاد می‌دهیم. همچنین اگر مهارت‌های مدیریت زمان شما خوب باشد. ما عوامل مؤثر را به شما نشان می‌دهیم. خوندنش ضرر نداره.

منظور از مدیریت زمان چیست؟

زمانی که محدود است

هرکسی جنبه‌های مختلفی از زندگی برای تعادل دارد، کار، خانواده، زندگی شخصی و تحصیل. به منظور بهره‌مندی از تحصیلات خود باید احساس کنید که تا حدودی بر زمان مطالعه خود کنترل دارید. به دست آوردن کنترل زمان نیاز به تفکر و برنامه ریزی دارد. مدیریت زمان ناکارآمد به این معنی است که کار کمتری انجام می دهید.

این به نوبه خود می‌تواند منجر به استرس و اضطراب شود، که مشکلات رایجی هستند که هنگام تلاش برای مقابله با خواسته‌های یک زندگی پرمشغله هستند. با توسعه مهارت‌های مدیریت زمان خود می‌توانید بسیاری از محرک‌های استرس منفی را کاهش دهید و برای یافتن تعادل مثبت و سالم کار/زندگی/تحصیل تلاش کنید. مدیریت زمان موثر همچنین شما را قادر می‌سازد تا به طور سیستماتیک در طول مطالعات خود کار کنید – وظایف بزرگ را به وظایف فرعی کوچک‌تر و سریع‌تر تقسیم کنید.

این به نوبه خود می تواند منجر به احساس موفقیت بیشتر در حین پیشرفت شود، می توانید کارها را از لیست “کارها” خود حذف کنید. این حس افزایش یافته موفقیت به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند و شما را قادر می سازد تا مهارت های مطالعه خود را بیشتر توسعه دهید. با این حال، درک این نکته مهم است که مدیریت زمان برای مطالعه فقط مربوط به مدیریت مقدار زمان مطالعه شما نیست – زمانی که برای تکمیل وظایف لازم است. مدیریت موثر زمان مطالعه همچنین شامل نظارت بر سطوح انرژی شخصی و احساسات فعلی شما در مورد مطالعه است. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا با انگیزه و متعهد به مطالعه خود بمانید.

به عبارت دیگر، مهارت مدیریت زمان برای مطالعه، آگاهی از محدودیت‌های شخصی خود، دانستن اینکه چه زمانی باید کار کنید و چه زمانی باید متوقف شود، است. این به همان اندازه که به کیفیت زمان شما بستگی دارد، به کمیت زمان مورد نیاز برای مطالعه نیز مربوط می شود.

تهیه جدول زمانی مطالعه

درس خواندن با برنامه ریزی

ایجاد و پیروی از جدول زمانی یادگیری شخصی شما می تواند به دلایل مختلفی برای تحصیل و انگیزه شما مفید باشد:

  • یک جدول زمانی تمرکز، الگو و ساختار را به مطالعه شما اضافه می کند. جدول زمانی به شما این امکان را می‌دهد که هر بخش از مطالعات خود را مرور کنید، وظایف کلیدی درگیر را تعیین کنید و زمان‌هایی را که با آنها درگیر خواهید شد را شناسایی کنید. ایجاد یک جدول زمانی یادگیری به شما کمک می کند تا بر اهمال کاری و پریشانی های غیر ضروری غلبه کنید. ایجاد نوعی سیستم شخصی سازی شده برای سازماندهی زمان مطالعه برای شما مفید خواهد بود. این به شما امکان می دهد تصمیم بگیرید که چه کاری و چه زمانی باید انجام شود. بدون چنین ساختاری، زمان زیادی را می توان به تعویق انداختن یا پرت شدن توسط عناصر فرآیند مطالعه تلف کرد. ممکن است متوجه شوید که یک چیز را شروع کرده اید و سپس چیز دیگری را شروع می کنید و فکر می کنید که آیا آنها به جایی می رسند یا خیر.
  • هدف از برنامه‌ریزی جدول زمانی مطالعه، شناسایی یا ایجاد زمان‌های منظم برای مطالعه است، در حالت ایده‌آل زمانی که هوشیارترین حالت خود را داشته باشید، بدون حواس‌پرتی و قادر به تمرکز باشید. به برنامه ریزی برای مطالعه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی خود فکر کنید. این رشته فکر می تواند به شما کمک کند تا یک نگرش مثبت و تعادل سالم کار و زندگی را حفظ کنید.
  • یکی از نکات مهم این است که «زمان آزاد» را در جدول زمانی خود برنامه‌ریزی کنید. از چنین زمانی می‌توان برای استراحت و فعالیت‌های اجتماعی استفاده کرد، چیزهایی که به شما در رسیدن به تعادل کمک می‌کند. داشتن اسلات «وقت آزاد» همچنین به این معنی است که یک عنصر انعطاف‌پذیری در جدول زمانی شما تعبیه شده است. اگر یک کار به زمان اضافی نیاز دارد یا پیشرفت‌های غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد، برای مقابله با آن تلاش کرده‌اید.
  • شما همچنین باید به این فکر کنید که چه مقدار زمان برای مطالعه باید در حین برنامه‌ریزی و تنظیم جدول زمانی اختصاص دهید. اگر دانشجوی تمام وقت هستید، بدیهی است که نسبت به یک دانشجوی پاره وقت یا معمولی به زمان مطالعه بیشتری نیاز دارید.

هنگامی که تمام نکات بالا درباره مهارت مدیریت زمان را در نظر گرفتید و به شرایط خود فکر کردید، شروع به تهیه جدول زمانی کنید

زمانی که جدول زمانی خود را طراحی می کنید، معمولاً ساده‌ترین کار است که به هفته‌ها فکر کنید، اگرچه این یک تمرین کاملاً شخصی است، بنابراین از هر چیزی که به بهترین وجه با شرایط شما سازگار است استفاده کنید. هر روز به روشی منطقی برای انجام تعهدات خود تقسیم کنید – اگر دانش‌آموز هستید، مشخص کنید که به چه کلاس‌هایی میروید یا در چه برنامه‌ای شرکت میکنید یا اگر دانشجو هستید، مشخص کنید چه زمانی در سخنرانی‌ها یا سمینارها شرکت خواهید کرد، چه زمانی فرصت صحبت با معلمان را خواهید داشت و چه زمانی برای کار روی تکالیف خود وقت خواهید داشت. اگر کار می‌کنید، بلوک‌های زمانی را که در محل کار خواهید بود مشخص کنید. اگر شما یکی از والدین کودکان کوچکتر هستید، به زمان‌هایی که باید در مدرسه انجام دهید، زمان با کیفیتی را سپری کنید و غیره توجه کنید.

الگوی جدول زمانی خود را حفظ کنید و هر هفته جدول زمانی خود را به روز کنید. اگر روال نسبتاً منظمی دارید، این احتمال وجود دارد که جدول زمانی در هفته‌های بعدی تغییر زیادی نکند.

استفاده از جدول زمانی مطالعه

  • هنگامی که تصمیم گرفتید چه زمانی (یا می توانید) مطالعه کنید، باید به وظایف خاص مربوطه نگاه کنید، که در واقع زمان مطالعه خود را صرف چه کاری خواهید کرد. سعی کنید کارهایی را که به بیشترین تمرکز را نیاز دارند، به عنوان مثال نوشتن تکالیف، به مطالعه جای خالی اختصاص دهید، زمانی که هوشیارترین و رها از حواس پرتی هستید. کارهایی مانند کتاب‌های کوتاه‌خوان، نشریات یا منابع اینترنتی، برای توجه به وجود بخش‌های مرتبط، ممکن است به تمرکز زیادی نیاز نداشته باشند.
  • در ابتدای هر هفته فهرستی از وظایف (برای انجام دادن) آن هفته تهیه کنید. وظایف ممکن است شامل خواندن بخش‌های کلیدی یک کتاب، یافتن منبع اطلاعات جدید، برنامه‌ریزی یک تکلیف یا تحقیق در یک زمینه خاص باشد. وظایف را به محل های مطالعه مربوطه در جدول زمانی خود اختصاص دهید. این به شما کمک می کند تا پیشرفت خود را پیگیری کنید تا سابقه ای آشکار از مطالعات خود داشته باشید و در صورت لزوم بتوانید به عقب برگردید.
  • پیشرفت خود را یادداشت کنید؛ اگر نمی توانید کار خاصی را به پایان برسانید، سعی کنید از احساسات منفی اجتناب کنید. ممکن است بتوانید از مقداری از “وقت آزاد” خود در هفته آینده برای تکمیل آن استفاده کنید؟ همانطور که در مطالعه خود پیشرفت می‌کنید، متوجه خواهید شد که چقدر می توان به طور واقعی دربازه‌های زمانی موجود به دست آورد و این به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید. پس از اتمام، وظایف را از لیست “کارها” خود حذف کنید. به یاد داشته باشید که هدف کار یا فهرست «کارها» جلوگیری از اتلاف وقت بر روی موضوعاتی است که مرتبط یا مهم نیستند.

تنظیم اهداف هوشمند شخصی

هدف گذاری کلید موفقیت در مهارت‌های مدیریت زمان است. با تعیین اهداف برای خود، خود را قادر می‌سازید تا بر روی تکالیف یادگیری کلیدی مرتبط با حوزه‌ای که مطالعه می‌کنید، تمرکز کنید، و همچنین به روشن شدن مسیر آینده کمک می‌کنید. تنظیم هدف، زمانی که همراه با یک جدول زمانی مطالعه شخصی مورد استفاده قرار گیرد، مسیری ساختاریافته را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند به شما کمک کند تا شما را در طول مطالعه به روشی متمرکز و آرام راهنمایی کند. اهداف به یادگیری و پیشرفت شخصی شما جهت می‌دهند و همچنین به شما امکان می‌دهند پیشرفت خود را پیگیری کنید و اعتماد به نفس و روحیه شما را تقویت می‌کند.

همه اهداف باید از S.M.A.R.T پیروی کنند. یعنی اهداف باید:

  • خاص – اهداف را واضح و دقیق، تا نقطه مورد نظر بیان کنید. دقیقاً چه کاری را می‌خواهید انجام دهید؟
  • قابل اندازه گیری – به روش‌هایی فکر کنید که چگونه با هدف خود پیشرفت می‌کنید – چگونه متوجه خواهید شد که هدف چه زمانی به دست می‌آید؟
  • دست یافتنی – شما باید تمام اهداف خود را واقع بینانه و قابل دستیابی کنید. اگر اهداف غیرواقعی برای خود تعیین کنید، زمانی که نتوانید به آنها دست یابید، عزت نفس شما ضربه می‌زند.
  • مرتبط – مطمئن شوید که اهداف شما واقعاً مرتبط هستند – برای دستیابی به چیزی که نیازی به آن ندارید وقت خود را صرف کار نکنید. ارتباط همچنین به معنای فکر کردن به ترتیبی است که روی اهداف کار می‌کنید.
  • مقیاس زمانی – در نهایت، شما باید چارچوب‌های زمانی یا ضرب‌الاجل‌هایی را برای دستیابی به اهداف تعیین کنید. با این حال، باید به این واقعیت توجه کنید که با پیشرفت شما، مقیاس‌های زمانی ممکن است تغییر کند – دستیابی به برخی چیزها، ناگزیر، بسیار بیشتر از آنچه در ابتدا فکر می‌کردید، طول می‌کشد. همانطور که در تعیین اهداف شخصی تمرین می کنید، زمان بندی شما واقع بینانه‌تر می‌شود.
برنامه‌ریزی حرفه‌ای

مطالبی که در زمانی برای مطالعه گفته شد برای شناخت مهارت مدیریت زمان و نحوه اجرای درست آن در عملکرد روزانه افراد بود. برای دانش‌آموزانی که درباره برنامه‌ریزی درسی‌شان مشکل دارند و تمایل دارند برنامه‌ریزی شخصی سازی شده خود را داشته باشند که در آن با توجه به ساختار دروس و توانایی‌های دانش‌آموز توسط کارشناسان برنامه‌ریزی تحصیلی تدوین شده عزیزان می‌توانند به صورت کاملا رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرند و با طرح‌های برنامه‌ریزی محکینو آشنا شوند.

منبع

admin

ادمین محکینو

https://mahakino.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *