تصور کنید یک روز از خواب بیدار شدید و تصمیم گرفتید برای خود خانه بسازید. برای شروع چیکار میکنید؟ مصالحی مانند آهن و چوب تهیه میکنید؟ یا نقشه‌ای برای خانه خود ترسیم می‌کنید؟ یا زمین را صاف کرده؟ از کجا شروع میکنید؟

حالا اگر کسی رو ببینید که برنامه‌ای برای ساخت وساز خود ندارد، چی؟ حتما به کار او می‌خندید، چرا که این دستورالعمل خرابکاری است. حالا بیایم از نمای بزرگتر به ماجرا نگاه کنیم. زندگی کردن بدون برنامه و طرح به مثابه ساخت‌وساز بدون نقشه و برنامه‌است.

ابتدا باید با خودمون روراست باشیم که داشتن برنامه با داشتن هدف متفاوته!!. همه ما یقیناَ اهداف مشخصی را در زندگی خود داریم. اما خیلی از ماها برنامه‌ای برای رسیدن به این اهداف درست نکردیم. تحقیقات نشون میده که حدود 92% افراد بدون برنامه هدفی رو دنبال می‌کنند در رسیدن به اون هدف شکست می‌خورند.

نقطه اشتراک اون 8% که به اهداف تعیین شدشون میرسند در اینه که میدونن بدون داشتن برنامه امکان رسیدن به هدف وجود ندارد.

جدول زمانی برنامه‌ها

مزایای برنامه‌ریزی

برای داشتن یک زندگی بهتر با رسیدن به اهداف ارزشمند تنها با برنامه‌ریزی ممکن است. چراکه در این مسیر با پا گذاشتن در دنیایی تازه و ناشناخته تنها داشتن یک نقشه میتواند شما را از میان موانع عبور دهد. ممکن است که برنامه‌ریزی کار کسالت‌آوری براتون باشد اما کمکتون میکنه که مسیر را بهتر و سریع‌تر طی کنید، حال چه مسیر تحصیلی باشه چه مسیر شغلی و ….

چهار مزیت برنامه ریزی:

  • بهره‌وری بهبود پیدا میکند: وقتی از مکانی به مکان دیگر میخواهید بروید اگر مسیر رو بشناسید بدون تردید از میان کوچه خیابان‌های شهر عبور کرده و به مقصد خود میرسید، حالا فرض کنید آدرس جایی را نمیدانید، برای عبور از هر کوچه و خیابان با تردید و سرعت پایین باید عمل کنید، درسته که در هر دو حالت سرانجام می‌توانید به مقصد برسید اما در مدت زمان متفاوت. برایان تریسی نویسنده معروف در این باره می‌گوید: هر دقیقه که برای برنامه‌ریزی خود صرف می‌کنید 10 دقیقه در اجرا صرفه‌جویی می‌شود.
  • افزایش تمرکز: برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند که روی کار در حال انجام متمرکز شوید. اینطوری شما می‌دونید مثلاً امروز به چه چیزی احتیاج دارید و به چه دلیل؟ در این صورت حس کنترل شما بر امور بیشتر میشه. حتی با زیرنظر گرفتن مواردی می‌توانید اثر بگذارید یا مواردی که خارج از کنترل شماست.
  • رشد اعتماد به نفس: اگر اهداف شما همیشه فراتر از درک شما بوده است، ممکن است به این دلیل باشد که هرگز برنامه موثری برای رسیدن به آنها ایجاد نکرده‌اید. به محض اینکه برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار دهید، از اینکه چقدر قادر به انجام آن هستید شگفت زده خواهید شد.
  • خودآگاهی بیشتر: ایجاد یک برنامه، همراه با شروع به درک خود است. این کمک می‌کند تا علایق و اولویت‌های خود را کشف کنید و اینکه آیا آنها ارزش‌های واقعی شما را منعکس می‌کنند یا خیر؟ با شروع برنامه‌ریزی شما می آیید تا در مورد خواسته‌ها، تمایلات و بیزاری‌های شخصی خود و چگونگی غلبه بر آنها اطلاعات کسب کنید!

وقتی برنامه‌ای می‌سازید، نقشه‌ای را ایجاد می‌کنید تا از جایی که اکنون هستید به جایی که می‌خواهید در آینده باشید برسید. هدف شما را از دنیای فانتزی خارج می کند و به واقعیت تبدیل می کند.

چگونه به طور موثر و سریع برنامه ریزی کنیم

اکنون که اهمیت داشتن یک برنامه مشخص شده است، در اینجا چهار مرحله وجود دارد که می توانید برای ایجاد پایه و اساس اقدام خود، بردارید.

مرحله اول: هدف خود را بنویسید:

زمانی که در مورد هدف خود تصمیم گرفتید، آن را یادداشت کنید. دکتر گیل متیوز از دانشگاه دومینیکن کالیفرنیا دریافت که نوشتن یک هدف، احتمال دستیابی به آن را تا 42 درصد افزایش می‌دهد. با تصویر کردن هدف خود شروع کنید. آن را در ذهن خود ببینید … آن را احساس کنید، آن را بچشید. اکنون با استفاده از S.M.A.R.T تا جایی که می‌توانید آن را با جزئیات ثبت کنید. دستورالعمل:

  • خصوصیات: “چه کسی، چه چیزی، کی، کجا و چرا” این هدف شماست. دقیقاً توصیف کنید که موفقیت را چگونه تعریف می‌کنید و اقداماتی را که می‌خواهید برای رسیدن به آن انجام دهید.
  • قابل‌اندازه‌گیری: چگونه پیشرفت خود را اندازه گیری خواهید کرد؟ به عنوان مثال، اگر هدف شما صرفه جویی در پول است، چقدر باید هزینه‌های خود را کاهش دهید؟ همانطور که پائولو کوئیلو نویسنده می‌گوید: “هیچ کس نمی‌تواند با چشمان بسته به هدف خود ضربه بزند.”
  • قابل دستیابی: آیا مهارت‌های لازم برای رسیدن به هدف خود را دارید؟ اگر نه، آیا می توانید آنها را خریداری کنید؟ این به معنای دلسردی شما نیست. بلکه باید به شما انگیزه دهد تا اهداف واقع بینانه تعیین کنید و در صورت نیاز به دنبال کمک باشید
  • رابطه شما با هدف: آیا این هدف واقعاً همان چیزی است که شما می‌خواهید؟ آیا با جاه طلبی‌های گسترده تر شما همخوانی دارد؟ ایجاد یک «نقشه زندگی» با استفاده از رویکرد PDP سوئیس می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی واقعاً برای شما مهم است.
  • محدودیت زمانی: چه زمانی هدف خود را تکمیل می کنید؟ بدون مهلت، همیشه زمان بیشتری وجود خواهد داشت، بنابراین هیچ احساس فوریتی وجود ندارد. تعیین محدودیت زمانی به شما انگیزه می دهد که همین الان، قبل از اینکه خیلی دیر شود، اقدام کنید.

نکته:

  • زمانی که هدفی را انتخاب کردید آنرا درون جدول اهداف سالانه خود یادداشت کنید.
  • از Web Clipper برای ذخیره هر محتوایی که به صورت آنلاین پیدا می‌کنید که به شما انگیزه می‌دهد و به شما کمک می‌کند به هدف خود نزدیک شوید، ذخیره کنید.

مرحله دوم: با تقسیم هدف خود به چند قسمت(فاز) برنامه‌ای برای خود بنویسید

شناسایی هدف شما اولین قدم بسیار مهم است. اما اهداف بزرگ ممکن است طاقت فرسا باشند، و ممکن است به نظر برسد که شما نمی‌دانید چگونه به آنجا برسید. متأسفانه، اینجاست که بسیاری از مردم تسلیم می‌شوند. در عوض، اکنون که می‌دانید کجا می‌خواهید تمام کنید، آن را به قطعات تقسیم کنید. اگر هدف شما این است که در دو سال یک آمادگی مناسب برای کنکور یا امتحان نهایی داشته باشید، باید در یک سال کجا باشید؟ شش ماه؟ هفته بعد؟

برنامه ای ایجاد کنید که هدف شما را به مراحل کوچک و تدریجی تقسیم کند. هر مرحله را یادداشت کنید و مهلتی برای تکمیل آن تعیین کنید. به این ترتیب، کوهی که از آن بالا می‌روید غرق نمی‌شوید، فقط یک پا را جلوی پای دیگر می‌گذارید. هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید، می دانید که در آن روز چه کاری باید انجام دهید و چرا؟

مرحله سوم: برنامه خود را روزانه مرور کنید

یک طرح اولیه خوب نیست اگر هرگز به آن نگاه نکنید. برای ادامه مسیر، حتماً آن را به طور منظم مرور کنید – در صورت امکان هر روز. هدف خود را هر روز با صدای بلند بخوانید، ترجیحاً به محض اینکه صبح از خواب بیدار شدید. این یک راه عالی برای تعیین نیت خود برای روز و حفظ تمرکز خود در جایی است که به آن تعلق دارد: روی برنامه ای که ایجاد کرده‌اید و اقدامات خاصی که شما را به هدفتان نزدیکتر می‌کند.

نکته:

  • هر روز یک یادآوری برای هدف خود تنظیم کنید. وقتی یادآوری را دریافت کردید، لحظه ای را به مرور یادداشت خود اختصاص دهید و
  • از خود بپرسید که در آن روز چه کاری می توانید انجام دهید تا در برنامه خود پیشرفت کنید.

مرحله چهارم: روی هدف بمانید

اگر هدف شما به اندازه کافی بزرگ است، برای رسیدن به آن باید متمرکز بمانید – بالاخره ما در مورد برنامه ای برای زندگی صحبت می‌کنیم. همانطور که هر بخش از برنامه خود را تکمیل می کنید، لحظه ای را به تشخیص نقطه عطف اختصاص دهید. این فرصتی است برای جشن گرفتن پیشرفت و ارزیابی مجدد طرحتان: آیا هنوز هم عملی است؟ آیا تنظیماتی وجود دارد که باید انجام دهید؟ تمرکز مجدد روی هدفتان به شما یادآوری می‌کند که چرا از ابتدا شروع کرده‌اید و انرژی لازم را به شما می‌دهد.

نکته:

  • طرح خود را با یک دوست به اشتراک بگذارید. داشتن کسی که شما را مسئول بداند می تواند به شما کمک کند در مواقعی که ممکن است تسلیم شدن وسوسه انگیز باشد انگیزه خود را حفظ کنید و به شما کسی را می دهد که در مواقع سخت از شما حمایت کند.
  • همراه با هدف خود، برنامه‌ریزی روزانه و هفتگی خود را هر روز مرور کنید تا مطمئن شوید که از زمان ارزشمند خود بهترین استفاده را می‌کنید.

یک عمر موفقیت تصادفی اتفاق نمی‌افتد؛ این نتیجه یک برنامه ریزی دقیق و عزم برای موفقیت است. هنگامی که یک برنامه محکم برای رسیدن به اهداف خود ایجاد کردید، از چگونگی افزایش انگیزه خود شگفت زده خواهید شد. بنابراین، موفقیت فقط یک موضوع زمان است.

اگرچه من آن را در این مقاله نقل نکرده‌ام، اما برای الهام گرفتن از کتاب کلاسیک ناپلئون هیل، “فکر کن و ثروتمند شو” مدیون هستم. علیرغم اینکه در سال 1937 نوشته شد، بسیاری از اصولی که او به عنوان ضروری برای دستیابی به موفقیت شناسایی کرد، امروزه نیز معتبر هستند. این زبان ممکن است بر اساس استانداردهای مدرن نابهنگام باشد، اما با در نظر گرفتن دریچه زمان خود، هنوز راهنمای خوبی در مورد چگونگی برنامه‌ریزی زندگی خود برای موفقیت است.

نویسنده: Anthony Bartlett

admin

ادمین محکینو

https://mahakino.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *