اکثر قریب به یقین ما مردم، خودمون انسان‌ها را به عنوان اشرف مخلوقات عالم میشناسیم. از اختراعات تا اکتشافات و ساخت و سازهای گوناگون گرفته تا تعامل با هم نوعان همه‌ی اینها نشان دهنده این برتری نسبت به سایر مخلوقات داره. اما بخوایم علت این دستاوردها رو بررسی کنیم با ویژگی‌هایی روبرو میشیم که یا جز گونه انسان دیده نشده و یا در اگر مشابه آن وجود داشته به پیچیدگی و سطح اون در میان انسان‌ها نبوده.

خب یکی از این ویژگی‌ها اشتراک گذاری اطلاعات هستش. انسان نخستین با شروع یادگیری و کسب تجربه و انتقال این اطلاعات به نسل‌های بعدی خود نقطه عطف این ماجراست. چنین عملی به طوری به زندگی بشر تنیده شده که بخش جدایی ناپذیر زندگی او را تشکیل میدهد. یکی از صورت‌های این اشتراک گذاری مشورت کردن هست. یعنی ما آدم‌ها برای انجام کارها و مسائلی که دانشی نسبت به آنها نداریم از کسانی که تجربه یا دانش انجام اون کار را دارند راهنمایی میگیریم. همونطور که میدونید به شخص راهنمایی دهنده «مشاور» گفته میشود.

خب الان که با موضوع مشورت کردن روبرو هستیم، چرا به مشاور نیاز نیاز داریم، نمیشه بدون مشورت کاری را انجام داد یا اصلاً مراجعه به مشاور فقط برای کارهایی هست که تجربه انجام اونارو نداریم و بلد نیستیم. خب درباره اینکه چرا به مشاور نیاز داریم؟! قبلا صحبت کرده‌ایم. اما امروز اومدیم ببینیم که مشاور خوب چه توانایی‌هایی باید داشته باشه، چه انتظاراتی از او باید داشته باشیم؟ و اینکه چگونه مشاور مناسب را پیدا کنیم؟

ویژگی مشاور خوب

مشاور خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه؟!

حالا یه مشاور باید چه ویژگی هایی داشته باشه.

1- اینکه باید مدرک تحصیلی قابل تأیید داشته باشه.

2 – رزومه خوبی داشته باشه و دوره‌های مختلف تربیتی، تحصیلی و سازشی رو گذرونده باشه. 3- دارای مهارت کافی در اصول و فنون راهنمایی مشاوره داشته باشه.

4- از ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با فعالیت مشاوره برخوردار باشه.

5- گرم و صمیمی باشه و دارای ثبات روانی ، عاطفی ، استقلال فکری تعهد و رازداری
باشه.

6- از مهارت و صلاحیت حرفه‌ای برخوردار باشه و به روش‌های علمی و تخصصی تکنیک‌ها هم تسلط داشته باشه.
6 موردی که گفته شد برای انتخاب یک مشاور بسیار حائز اهمیت است، اگه شما دانش‌آموزان یا والدین گرامی بدنبال مشاور تحصیلی مناسب هستید میتونید از کمک کارشناسان محکینو استفاده کنید.

مشاور برای دانش آموز چه کارهایی انجام می دهد!

از مشاورتون چی باید بخواید؟

خب تا الان با ویژگی‌های یک مشاور خوب آشنا شدیم، باید ببینیم مشاور برای شما دانش آموز چه کارهایی میتونه و باید انجام بدهد:

  • به شما کمک می کنه تا توانایی ها و نقاط ضعف خودتون رو بشناسین.
  • به شما کمک می کنه در تصمیم گیری‌های مختلف بهتر عمل کنین.
  • به شما کمک می کنه در برخورد با مشکلات مختلف راهحلهای منطقی به کار بگیرین.
  • بهتون کمک می‌کنه تا از توانایی‌ها و مهارت‌ها و استعدادهای خودتون خوب استفاده کنین.
  • بهتون کمک می کنه تا در زمینه‌های مختلف اهداف مناسبی انتخاب کنین و در هدف گذاری‌هاتون کمکتون کنه. قبل از درس خوندن باید هدف داشته باشین از بلند مدت به کوتاه مدت: مثلاً قراره چه خدمتی به جامعه بکنین، شغلتون چی بشه توی دانشگاه چه رشته ای قبول بشین، برای قبولی در رشته مورد نظرتون چه برنامه ای نیاز دارین، برنامة اصلیتون چی باشه ، برنامه هاتون چی باشه، برنامه‌ریزی‌های روزانه و هفتگی تون به چه صورت باشه.  
  • بهت یاد میده که هر درس رو به صورت تخصصی بخونین، اونوقت تو می‌دونی که هر درس رو چجوری بخونی و چطور مرورش کنی و کی تست بزنی، باید روش مطالعه هر درس رو بدونی که چطور مطالعش کنی و به مشاور میتونه بهت بگه که از فن‌های مطالعه و درس ها چطور استفاده کنین.
  • بهتون کمک کنه که انگیزه پیدا کنین و این انگیزه درونتون تقویت بشه و خودباوری داشته باشی و اعتماد به نفس پیدا کنی و تلاشت زیاد بشه و درست بشه و لحظه به لحظه سخت کوش‌تر بشی.
  • در مشکلات روحی روانی مثل اضطراب، وسواس و افسردگی کمکتون کنه.
  • توی سازگاری با محیط خونه و مدرسه بهتون کمک کنه.
  • توی انتخاب رشته دانشگاهیتون بعد از کنکور هم کمکتون کنه مثل اطلاعات کارنامه نمره خام، تراز، زیر گروه ها و سهمیه و انتخاب درست رشته‌های تحصیلی.
  • بهتون توی انتخاب های مختلف مثل آزمون و انتخاب مدرس و کتاب تستی کمک کنه.

به پایان مقاله رسیدیم دوستان امیدورام که بتونید با استفاده از مطالبی که گفته شد بتونید مشاوره تحصیلی مناسب را پیدا کنید. کارشناسان محکینو هفت روز هفته از ساعت 8:00 تا 22:00 پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

admin

ادمین محکینو

https://mahakino.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *