مشکل آلودگی هوا در کلان شهرها سالهاست که گربانگیر مردم و دانش‌آموزان شده. در فصول سرد سال با برودت هوا و جمع شدن گازهای آلاینده و شرایط جوی آرام، همگی باعث افزایش ذرات آلاینده درون هوای تنفسی شهروندان می‌شود.جدا از اینکه عوامل این ذرات آلاینده چه هستند یا راهکار کاهش این آلاینده‌ها چیست، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل بالابودن میزان آلودگی و خطرناک بودن آن برای گروه های سنی خطرناک دیگر به عادت مردم مبدل شده.

به صورتی که در جملات طنز مردم هم به آن اشاره میشود؛ مثلا “بچه های فیرورکوه و دماوند دارن لیسانسشون میگیرن، اما هنوز بچه های تهران ابتدایی میخونن”

این روند تعطیلی‌ها تا قبل کرونا شکل متفاوتی داشت، اما با شیوع ویروس کرونا و راه‌اندازی بستر مجازی برای آموزش تا حدی هزینه این تعطیلی‌ها برا مدارس کمتر شد، اما به خاطر سختی‌های آموزش مجازی شرایط برای خانواده‌های دانش‌آموزا سختر شد، چرا که بار آموزش تا حدی زیادی به والدین دانش‌آموز منتقل شده، تفاوت تعطیلی‌ها هم در اینجا نمود پیدا میکند. در گذشته تعطیلی‌ها بدون آموزش بود اما الان روند آموزش با تعطیلی متوقف نمی‌شود.

البته این شرایط برای خود معلمین هم آسان نبوده، از این رو وزیر آموزش و پرورش چند وقتیست که به دنبال کم کردن از این تعطیلی‌هاست.

به گفته جناب آقای نوری وزیر آموزش و پرورش:

“دیگر کشورها اگر شاخص آلودگی هوا کمتر از 300 باشد مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل نمی‌کنند اما برای ما با شاخص 150 تعطیل می‌کنند.

شدیم همان دوران کرونا، شاخص‌های ما همیشه زیر 200 هستند.

باران و برف می‌آید تعطیل می‌شود. نظام جمهوری اسلامی روزانه برای آموزش و پرورش حدود هزار میلیارد هزینه می‌کند.

بحث هزار میلیارد مطرح نیست، ارزش افزوده معلمان و دانش‌آموزان خیلی بیشتر از این است. جامعه ما باید در معرض آموزش و پرورش مؤثر قرار بگیرد.هم زمان دو میلیون و هفصد هزار دانش‌آموز از شاد استفاده می‌کنند.

سلامت دانش‌آموزان برایمان در اولیت اول قرار دارد؛ اما در دنیا پایین‌تر از شاخص 200 آلودگی هوا، هیچگاه مدارس را تعطیل نمی‌کنند. البته دانش آموزان بایستی از ماسک استفاده کنند.

باید فکری برای تعطیلی ها کرد، چراکه با این مسیر ضرر سنگینی به کشور وارد میشود. برای تعطیلی باید شاخص های جهانی را معیار قرار دهیم و این اختیار باید به آموزش و پرورش داده شود.”

برای تعطیلی مدارس عدد دقیق و یکسانی مشخص نیست، مثلا در سنگاپور شاخص 314، در هند شاخص بیش از 500، در مالزی شاخص 267، در پاکستان شاخص 450، و در چین شاخص 500 منجر به تعطیلی مدارس شده‌اند.

در مقابل درخواست وزارت آموزش و پرورش درمورد اختیار در تصمیم گیری درباره تعطیلی مدارس، وزارت بهداشت مخالفت خود را اعلام کرده است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداست:

“استاندارد سالینانه ذرات معلق ما در کشور 6 برابر راهنمای سازمان بهداشت جهانی است.

با تغییر شاخص آلودگی هوا، صورت مسأله را پاک نکنیم. کاش وزیر آموزش‌و‌پرورش پیشنهاد بهتری داشت.

عدد مبنای غیر حضوری شدن مدارس، مصوب هیئت وزیران است. وزرات بهداشت مخالف هر آنچه است که به ضرر سلامت باشد.

عفونت تنفسی شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشورهای درحال توسعه است. تنفس سرب در هوا باعث کاهش ضریب هوشی کودکان می‌شود.”/ایسنا

نظر شخصی بنده در این باره اینه که حالا شاخص آلودگی بخواد تغییر کنه، احتمال کاهش در تعطیلی ها کمه!. چرا؟؟؟ چون تعطیلی مدارس و دانشگاه کمتر بشه، منابع تولید آلودگی هم بیشتر فعال میشن، به طبع آلودگی هم بیشتر میشه و به شاخص تعدیل یافته میرسه، که باز تعطیلی رو به دنبال داره، با این تفاوت که آسیب بیشتری هم به دانش‌آموز و دانشجو و هم دیگر افراد جامعه میرساند.

از طرفی به دستور رئیس قوه قضائیه در مورد رعایت حقوق مردم و دانش‌آموزان از سوی مدارس با توجه به تکثر تعطیلی‌های سال جاری؛ وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرد: مدارس مبالغ گرفته شده از اولیای دانش‌آموزان را که به ازای آن اقدامی نکرده‌اند را به نحو مقتضی جبران کنند./فارس

ستاری فرد معاون وزیر آموزش و پرورش:

“فرهنگیان نگران حقوق و پاداش خدمات خود نباشند. حقوق معلمان در سال آینده 20 درصد افزایش خواهد یافت.”/ باشگاه خبرنگاران جوان

admin

ادمین محکینو

https://mahakino.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *