اولین قدم مهم در یادگیری مهارت‌های مطالعه سازماندهی و مدیریت مطالعه است به گونه‌ای که بتوانید به طور موثر مطالعه کنید. اطلاعات موجود در این صفحه ممکن است برای شما بدیهی به نظر برسد، اما بسیاری از مردم چیزهای بدیهی را نادیده می‌گیرند و سعی می‌کنند بدون برنامه‌ریزی و سازماندهی مناسب، مدیریت نشده برای مطالعه «مستقیم به داخل موضوع بپرند».

مکانی برای مطالعه

برای اینکه زمان مطالعه شما موثر باشد، توصیه می‌شود مکان مناسبی برای مطالعه پیدا کنید. سپس باید مطمئن شوید که به ابزارها و منابعی که برای مطالعه نیاز دارید دسترسی آسان دارید. در مدیریت مطالعه رعایت این نکته اهمیت بالایی دارد.

پیدا کردن یک مکان مناسب برای مطالعه می‌تواند برای برخی افراد چالش برانگیز و مشکل باشد، ممکن است به اندازه کافی خوش شانس باشید که به راحتی به یک کتابخانه، دانشگاه، کالج یا امکانات مدرسه یا یک دفتر آرام در محل کار دسترسی داشته باشید. با این حال، بسیاری از مردم در خانه مطالعه می کنند در حالی که اغلب خانه برای مطالعه موثر مناسب نیست. برای درک نیازهای شخصی خود از نظر موقعیت مکانی و شرایطی که شما را قادر به مطالعه موثر می‌کند، زمان بگذارید. سعی کنید یک رویکرد منعطف و سازگار را حفظ کنید زیرا موقعیت یا شرایط شما ممکن است در طول دوره تحصیلی شما تغییر کند.

افراد مختلف به طور قابل توجهی از نظر شرایط و روشی که در آن به طور موثر مطالعه می‌کنند متفاوت هستند. هنگام شروع یک برنامه تحصیلی، یا زمانی که شرایط فعلی خود را مرور می‌کنید، ممکن است مفید باشد که سوالات زیر را از خود بپرسید:

 

  • به طورکلی بیشتر در کدام محل مطالعه میکنید؟ در خانه یا مدرسه، کتابخانه، محل کار یا هر مکان دیگر. کجا؟

  • آیا به انتخاب و خواست خود در این مکان درس می‌خوانید یا از سر اجبار؟

  • آیا در محیطی آرام و بدون وقفه بهتر مطالعه می‌کنید یا ترجیح می‌دهید دیگران را در اطراف خود داشته باشید، شاید بتوانید با خانواده، دوستان، همکاران یا همسالان خود ارتباط برقرار کنید؟در فضایی شلوغ راحت‌ترید یا در فضایی خلوت و آرام؟

با توجه به محیط مطالعه شما

هنگام انتخاب محل مطالعه، مهم است که از زمان خود بهترین استفاده را ببرید. برای تحقق مدیریت مطالعه باید مکانی را پیدا کنید که بتوانید تمام مطالب خود را در دسترس داشته باشید: یادداشت‌ها، کتاب‌ها، جدول زمانی، مواد نوشتاری و کامپیوتر. ممکن است عملی نباشد که همیشه یک رایانه در دسترس داشته باشید، به خصوص اگر در یک محیط خانوادگی تحصیل می‌کنید، شاید دسترسی مشترک به رایانه داشته باشید؟ در چنین مواقعی باید زمان مطالعه را در نظر بگیرید و در صورت نیاز به کامپیوتر دسترسی داشته باشید.

موارد عملی دیگری نیز وجود دارد که باید در مورد محل تحصیل در نظر بگیرید:

    • منبع نور خوب، مانند یک لامپ قابل تنظیم، مهم است، به خصوص اگر قصد مطالعه تا عصر یا در محیطی بدون نور طبیعی زیاد دارید.

    • همچنین باید به مزاحمت‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد فکر کنید و سعی کنید تا حد امکان آنها را از بین ببرید. به طور کلی مفید است اگر همه چیزهایی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید در دسترس صندلی شما باشد، این می‌تواند باعث جلوگیری از حرکت غیر ضروری و حواس پرتی در حین تلاش برای تمرکز شود.

    • وقتی برای اولین بار شروع به مطالعه می کنید، ممکن است عوامل محیطی مهم یا ابزارهای مورد نیاز خود را نادیده بگیرید. هر چه بیشتر مطالعه کنید، در مورد آنچه نیاز دارید و جایی که برای تمرکز بهینه باید باشید واضح‌تر خواهید شد.

مدیریت منابع

در حالی که در مدیریت مطالعه به محل تحصیل خود فکر می کنید، باید به مدیریت منابع درسی نیز فکر کنید. به ناچار حجم زیادی از مواد چاپی مانند یادداشت‌ها، کتاب‌ها و مجلات وجود خواهد داشت. سعی کنید مطالب خود را در فایل‌های نمایه شده مناسب سازماندهی کنید و از یک سیستم برچسب‌گذاری استفاده کنید که در یک نگاه واضح، پررنگ و به راحتی قابل خواندن است.

یک سیستم بایگانی(طبقه‌بندی) ساده اغلب به خصوص توسط دانش‌آموزان ودانشجویان جدید نادیده گرفته می‌شود، اما می‌تواند به شما در صرفه جویی در زمان کمک کند. با طبقه‌بندی منابع دیگر برای یافتن جزوه یا کتاب مدنظر زمان کمتری را صرف خواهید کرد.

اگر قصد دارید در زمان‌های مختلف در مکان‌های مختلف مطالعه کنید، مطمئن شوید که تمام مواد و ابزار مورد نیاز خود را با خود حمل می‌کنید. اگر قصد مطالعه از راه دور را دارید، به سایر دغدغه‌های عملی فکر کنید که آیا به عنوان مثال زمان مطالعه به شبکه Wi-Fi دسترسی خواهید داشت؟

تصمیم‌گیری در مورد محل مطالعه اولین قدم مهم است، به همان اندازه تعیین بهترین زمان برای مطالعه مهم است. سوالات زیر به شما کمک می‌کند تا در مورد زمان مطالعه فکر کنید:

  • در طول هفته چند بازه زمانی برای درس خواندن در دسترس شماست؟

  • آیا در صورت لزوم به زمان بیشتری دسترسی داشته باشیم؟

  • چگونه میان کار/ زندگی/ تحصیل تعادل برقرار کنیم؟

  • چگونه فعالیت‌های خود را مدیریت کنیم تا مطابق بازه‌های برنامه‌‌ریزی شده پیش برویم؟

  • آیا برنامه هفتگی ما مطابق فرمول و الگوی خاصی وجود دارد؟

  • چه زمانی از روز را مطالعه خواهید کرد و در چه زمانی تمرکز بهتری خواهید داشت؟

  • بهترین بازه زمانی را که می‌‌توانید تمرکز کنید چه زمانی است؟

  • برای جلوگیری یا به حداقل رساندن وقفه در هنگام مطالعه چه خواهید کرد؟ در صورت اتفاق افتادن  چه عکس العملی نشان می‌دهید؟

  • اگر از برنامه خود عقب بیافتید برای جبران چه برنامه‌ای دارید؟

ایجاد شبکه ارتباطی و پشتیبانی برای مطالعه

ایده خوبی است که به ایجاد رابطه مطالعاتی با اطرافیان خود فکر کنید. ممکنه بعضی از ماها گاها این کار را کرده باشیم، وقتی با دوست یا همکلاسی خود به صورت هماهنگ درسی را خوانده و باهم تبادل نظر می‌کنیم. این شخص در مدرسه یا دانشگاه ممکن است معلم شما، سایر کارکنان یا سایر دانش آموزان باشد. در محل کار این ممکن است به معنای رئیس و یا همکاران شما باشد.

این ارتباطات زمانی می‌تواند مؤثر مفید باشد:

  • می‌خواهید با درخواست از مناسب‌ترین فرد در موقعیت‌های مختلف، اطمینان حاصل کنید که بهترین پشتیبانی ممکن را دریافت می‌کنید.

  • متوجه می شوید که جامعه اطراف شما در حال حرکت رو‌به‌جلو است و این نیاز را در خود می‌بینید که برای عقب نموندن از غافله باید تلاش کنید.
  • در این صورت تحمل دشواری‌‌های هدف و مسیرتون براتون قابل تحمل میشه.

  • ایجاد یک ایمیل یا لیست تلفن از سایر مخاطبین مفید و برای ایجاد یک شبکه ارتباطی و پشتیبانی ارزشمند است. دانستن اینکه برای انواع مختلف پشتیبانی با چه کسی تماس بگیرید همیشه ایده خوبی است، شاید فقط دوستانی که شنوندگان خوبی هستند. درخواست کمک و حمایت هنگام مطالعه بسیار مهم است. کمک نخواستن در مواقعی که به آن نیاز دارید می‌تواند برای اعتماد به نفس و عزت نفس شما مضر باشد و این می‌تواند بر مطالعات شما تأثیر منفی بگذارد. اگر اعتماد به نفس خود را از دست بدهید، بیشتر تمایلی به درخواست کمک خواهید داشت.

شبکه‌های ارتباطی و پشتیبانی می‌توانند چالش‌های روزمره مطالعه را قابل کنترل‌تر کنند.

هنگامی که با یک بحران مواجه می‌شوید، کاری که اکثر مردم هر از گاهی انجام می‌دهند، تماس‌های پشتیبانی شما می‌توانند با ارائه کمک و مشاوره، روحیه و انگیزه شما را تقویت کنند و شما را به ادامه مثبت ترغیب کنند.

تا اینجای کار که با اشکال و اجزای مدیریت مطالعه، نظیر محیط یا محل مطالعه، مدیریت منابع و در آخر ایجاد شبکه ارتباطی آشنا شدیم. ممکن است افرادی بدون درنظر گرفتن این قواعد به هدف خود دست یابند اما قطعاً مسیر دشوارتری خواهند داشت.در صورت داشتن سؤال یا ابهام درباره مدیریت منابع می‌توانید با مشاوران ما به صورت کاملا رایگان ارتباط برقرار کنید./منبع

admin

ادمین محکینو

https://mahakino.com/