پوستر_همایش_شبکه_کسب_و_کار_های_نو

📑 مقدمه

امروزه بسیاری از دانش آموزان در مقاطع مختلفی تحصیل می‌کنند بی آنکه علاقه‌‌ای به آن مسیر تحصیلی یا استعدادی در آن داشته باشند. آنچه که روی میده این هست که بسیاری از خانواده‌ها بدون در نظر گرفتن استعداد و توانایی یا علاقه دانش آموزشان به آن مسیر اقدام به انتخاب رشته برایشان می‌کنند. عواملی که اغلب در این انتخاب دخیل‌اند؛ علاقه خانواده به رشته خاص، پیشنهاد اهل فامیل یا دوستان و آشنایان، سطح اجتماعی خانواده برای مثال در اکثر خانواده‌های که یکی یا هر دو والدین پزشک بوده‌اند و حتی در مشاغل پیراپزشکی به صورت خودکار فرزندان به سمت رشته پزشکی هل داده می‌شوند، بی آنکه در همه‌ی این موارد به سطح استعداد و پتانسیل ذهنی و جسمی دانش آموز از جمله علاقه و سطح آی کیو و ای کیو یا زمینه استعدادی آن توجه شود. در نتیجه ما دانش آموزانی خواهیم داشت که چند سال در مدرسه و دانشگاه مشغول به تحصیل در رشته‌ای که یا علاقه‌ای به آن نداشته، یا استعداد و توانایی کافی در آن رشته را دارا نیستند و یا هردوی این موارد. که این خود مشکلات دیگری را سبب میشود، به طور مثال ناتوانی در گذراندن واحدهای درسی رشته‌ای که توانایی‌های دانش آموز در سطح آن نمی‌باشد یا مقوله بی انگیزگی برای افرادی که چون رشته یا حرفه مورد علاقه‌شان را دنبال نمی‌کنند اشتیاقی به درس خواندن نداشته که عوارض مختلفی نظیر، افت تحصیلی و در پی آن کم شدن اعتماد به نفس و در ادامه بروز علائم افسردگی داشته باشد.

🤔 اما طرح شبکه کسب و کار چیه

طرح شبکه کسب و کارهای دانش بنیان برای این است که دانش آموزان ما بتوانند در آینده مدیر کسب وکار خودشان باشند.

طرح شبکه کسب و کارهای دانش بنیان چگونه اجرا خواهد شد؟!

در ابتدا لازم به ذکر است که این طرح برای اولین بار در ایران توسط گروه آموزشی محکینو مستقر در پارک علم و فناوری گیلان طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. به طوری که در کنار ارائه خدمات هدایت تحصیلی به دانش آموزان برای اولین بار شاهد ارائه مشاوره و آموزش به در زمینه کسب و کار هستیم و برنامه‌ها و جلساتی(همایش‌های مشاوره کسب و کار، کلاس‌های کوچینگ کسب و کار) در این رابطه برای دانش آموزان برگزار می‌شود.
اما پلن مهم و قابل توجه بحث ایجاد یک شبکه کسب و کار برای دانش آموزان است که در راستای این شبکه کسب وکار با سرفصل‌های؛ بوم کسب و کار، طرح درآمدی(Busines Plan)، ایده محوری، پیدایش ایده، چکش کاری یا ویرایش ایده، پرورش ایده تا ارائه و دفاع از طرح ایده و … آشنا شده که توسط اساتید دانشگاهی تدریس خواهد شد.

چگونه این ایده‌ها و طرح‌ها سنجیده خواهند شد؟ مبنا و معیار سنجش چیست؟

گروه آموزشی محکینو در کنار خدمات تحصیلی که به دانش آموزان ارائه می‌دهد یک واحد به برنامه دروس تحصیلی دانش آموز اضافه می‌کند. برای مثال یک دانش آموز تجربی در کنار سایر دروس مدرسه مثل زیست، ریاضی، فیزیک و … یک واحد درسی اضافه می‌شود که هدف آن ایجاد یک دورنما در دانش آموز برای طرح این موضوعات و کسب دانش در این زمینه را داشته باشد. برای مسیر تحصیلی تیم مشاوره که کار هدایت تحصیلی را برعهده دارد علاوه برآن یک کوچینگ کسب وکار اضافه شده تا دانش آموز علاوه‌بر آموزش به یادگیری‌ مهارت‌های ابتدایی اما مهم برای شروع کسب وکار(بسیاری از این مهارت‌ها نظیر، سخنرانی، مذاکره، برنامه‌ریزی و … در سطوح دیگر زندگی نیز کاربرد دارند.). به این ترتیب دانش آموز در طول سال تحصیلی در کنار مسیر تحصیلی خود با کمک کوچینگ به مطالعه این کتاب پرداخته که در طول این مسیر و یا در پایان آن دانش آموزما قادرخواهد بود ایده خود را طرح کرده و ارائه دهد اینجاست که به بررسی این موضوع می‌پردازیم که این ایده قابلیت اجرا دارد یا خیر؟ مسیر اجرا آن چگونه خواهد بود؟ آیا این ایده از مؤلفه های اقتصادی برخوردار خواهد بود؟ اگر بود چگونه؟

چطور میتوانم در طرح کسب و کار قرار بگیرم؟!!

هرساله تعداد زیادی دانش آموز در آزمون‌های محکینو شرکت می‌کنند. در این میان تنها 50 دانش آموز در طرح مشاوره محکینو ثبت نام می‌کنند که از میان این دانش آموزان منتخب 10 دانش آموز به عنوان دانش آموزان مستعد ایجاد یک ایده و کسب وکار انتخاب می‌شوند. که در پایان دوره 3 طرح برتر برگزیده شده و جوایز نفیسی تعلق میگیرد.